30 października 2023

Infografiki - co to?

Zapowiedź: Infografiki to wizualizacje danych ułatwiające zrozumienie informacji. Służą do budowania świadomości marki, prezentowania wyników badań i wyjaśniania procesów. Istnieją różne rodzaje infografik, w tym porównawcze, edukacyjne i statystyczne. Mogą być tworzone za pomocą darmowych narzędzi. Należy jednak uważać, aby nie były zbyt długie lub przeładowane informacjami. Praktyka, praktyka, praktyka.

 

Co to infografiki?

Dane przedstawione w formie wykresu, diagramu w celu dobrego zrozumienia. Zwykle zawierają minimalną ilość tekstu, który razem z elementami graficznymi pozwala na podsumowanie tematu w przystępnej i krótkie formie.

Celem jest zrozumienie i zapamiętanie informacji na infografice, a następnie przywołanie ich z łatwością.

 

Dlaczego warto je stosować?

Przykuwają uwagę i pomagają efektywnie i w prosty sposób zapamiętać potrzebne informacje.

 

W jakim celu?

  • budowanie świadomości marki i zwiększenie zaangażowania odbiorców
  • pokazać wyniki badań, statystyk, ankiety lub raportu
  • wyjaśnienie złożonego procesu w prosty sposób
  • krótkie i skuteczne przedstawienie tematu
  • wzmocnienie przekazu podczas szkoleń
  • podnieść świadomość nt. problemu 
  • podsumowań wpis na blogu
  • porównanie kilku opcji

 

Rodzaje

  • porównawcze
  • edukacyjne - w celu przekazania jakiejś wiedzy 
  • statystyczne - opierają się o liczby, wykresy i dane; zawierają mniej tekstu
  • informacyjne - przewodniki, broszury - dogłębnie objaśniają temat; zwykle zawierają więcej tekstu niż pozostałe. Mogą być pomocne w tworzeniu przewodników, czy broszur.

 

Podział ze względu na to, co przedstawiają:

  • oś czasu
  • procesy i kroki
  • checklisty, plany
  • geograficzne - mapy (cieplne)
  • wyróżniające się CV i życiorysy, czy reklamy
  • zbiory i hierarchia - najważniejsza informacja jako największy bąbel, a powiązane dane - jako mniejsze

 

Gdzie i kto może je stosować?

  • Urzędy - tłumaczenie ustaw, czy postępowania np. przy staraniu się o dofinansowanie do ząłożenia działalalności gospodarczej.
  • W mediach społecznościowych do content marketingu - kiedy przedstawić temat lub pochwalić się swoimi wynikami
  • W placówkach oświaty i edukacji - przez nauczycieli i rodziców - pomoc uczniom w przyswojeniu danego tematu
  • organizacje non-profit - promocja wydarzeń i podnoszenie świadomości na o mniejszościowych grupach
  • marketing - budowanie świadomości marki i zwiększenia zaangażowania odbiorców
  • BHP - tłumaczenie sposobów postępowania i działań podczas sytuacji zagrożenia 
  • uczniowie w procesie nauki
  • konsultanci i doradcy

 

Jak stworzyć infografiki?

  1. Ustal cel(e)
  2. Zbierz dane
  3. Opracuj spis treści - kluczowe dane, temat, nagłówki i podtytuły
  4. Koncept i uporządkuj dane - stwórz szkic, wybierz kluczowe dane
  5. Wybierz szablon/ wzór wizualnej prezentacji
  6. Zmodyfikuj pod siebie - aby infografika się wyróżniała
  7. Czcionki i kolory - nie należy szaleć z różnorodnością; wystarczą 2 różne rodzaje czcionek i 2 kolory. Więcej o kolorach tutaj:

 

Jak zacząć tworzyć infografiki?

wykorzystaj darmowe narzędzia jak Canva, PowerPoint. Możesz też rozrysować je na kartce papieru

Jest wiele stron z darmowymi szablonami do pobrania, wystarczy wpisać hasło w wyszukiwarce "infografiki szablony" i voilà!

 

Wady i zalety

Plusy

są to krótkie podsumowanie obszernych lub rozproszonych zbiorów informacji

Minusy

Mogą być zbyt długie lub przeładowane informacjami

 

Skuteczność infografik

  • Poszukiwanie wzorców w treściach wizualnych w celu łatwiejszego zrozumienia przekazywanych informacji
  • Uporządkowanie informacji i tworzenie powiązań i skojarzeń, które wzmocnią nasz przekaz
  • Kolory - wyróżnienie najważniejszych kwestii
  • Grupowanie informacji i podział na sekcje
  •  Łączenie informacji za pomocą linii

 

 

 

 

 

 

 

© 2024 Copyright By BeatRYSy  

All Rights Reserved