Zapowiedź: Infografiki to wizualizacje danych ułatwiające zrozumienie informacji. Służą do budowania świadomości marki, prezentowania wyników badań i wyjaśniania procesów. Istnieją różne rodzaje infografik, w tym porównawcze, edukacyjne i statystyczne. Mogą być tworzone za pomocą darmowych narzędzi. Należy jednak uważać, aby nie były zbyt długie lub przeładowane informacjami. Praktyka, praktyka, praktyka.
Co to infografiki?
Dane przedstawione w formie wykresu, diagramu w celu dobrego zrozumienia. Zwykle zawierają minimalną ilość tekstu, który razem z elementami graficznymi pozwala na podsumowanie tematu w przystępnej i krótkie formie.
Celem jest zrozumienie i zapamiętanie informacji na infografice, a następnie przywołanie ich z łatwością.
Dlaczego warto je stosować?
Przykuwają uwagę i pomagają efektywnie i w prosty sposób zapamiętać potrzebne informacje.
W jakim celu?
- budowanie świadomości marki i zwiększenie zaangażowania odbiorców
- pokazać wyniki badań, statystyk, ankiety lub raportu
- wyjaśnienie złożonego procesu w prosty sposób
- krótkie i skuteczne przedstawienie tematu
- wzmocnienie przekazu podczas szkoleń
- podnieść świadomość nt. problemu
- podsumowań wpis na blogu
- porównanie kilku opcji
Rodzaje
- porównawcze
- edukacyjne - w celu przekazania jakiejś wiedzy
- statystyczne - opierają się o liczby, wykresy i dane; zawierają mniej tekstu
- informacyjne - przewodniki, broszury - dogłębnie objaśniają temat; zwykle zawierają więcej tekstu niż pozostałe. Mogą być pomocne w tworzeniu przewodników, czy broszur.
Podział ze względu na to, co przedstawiają:
- oś czasu
- procesy i kroki
- checklisty, plany
- geograficzne - mapy (cieplne)
- wyróżniające się CV i życiorysy, czy reklamy
- zbiory i hierarchia - najważniejsza informacja jako największy bąbel, a powiązane dane - jako mniejsze
Gdzie i kto może je stosować?
- Urzędy - tłumaczenie ustaw, czy postępowania np. przy staraniu się o dofinansowanie do ząłożenia działalalności gospodarczej.
- W mediach społecznościowych do content marketingu - kiedy przedstawić temat lub pochwalić się swoimi wynikami
- W placówkach oświaty i edukacji - przez nauczycieli i rodziców - pomoc uczniom w przyswojeniu danego tematu
- organizacje non-profit - promocja wydarzeń i podnoszenie świadomości na o mniejszościowych grupach
- marketing - budowanie świadomości marki i zwiększenia zaangażowania odbiorców
- BHP - tłumaczenie sposobów postępowania i działań podczas sytuacji zagrożenia
- uczniowie w procesie nauki
- konsultanci i doradcy
Jak stworzyć infografiki?
- Ustal cel(e)
- Zbierz dane
- Opracuj spis treści - kluczowe dane, temat, nagłówki i podtytuły
- Koncept i uporządkuj dane - stwórz szkic, wybierz kluczowe dane
- Wybierz szablon/ wzór wizualnej prezentacji
- Zmodyfikuj pod siebie - aby infografika się wyróżniała
- Czcionki i kolory - nie należy szaleć z różnorodnością; wystarczą 2 różne rodzaje czcionek i 2 kolory. Więcej o kolorach tutaj:
Jak zacząć tworzyć infografiki?
wykorzystaj darmowe narzędzia jak Canva, PowerPoint. Możesz też rozrysować je na kartce papieru
Jest wiele stron z darmowymi szablonami do pobrania, wystarczy wpisać hasło w wyszukiwarce "infografiki szablony" i voilà!
Wady i zalety
Plusy
są to krótkie podsumowanie obszernych lub rozproszonych zbiorów informacji
Minusy
Mogą być zbyt długie lub przeładowane informacjami
Skuteczność infografik
- Poszukiwanie wzorców w treściach wizualnych w celu łatwiejszego zrozumienia przekazywanych informacji
- Uporządkowanie informacji i tworzenie powiązań i skojarzeń, które wzmocnią nasz przekaz
- Kolory - wyróżnienie najważniejszych kwestii
- Grupowanie informacji i podział na sekcje
- Łączenie informacji za pomocą linii