30 października 2023

Jak stosować kolory w grafikach i podsumowaniach graficznych?

Zapowiedź: Kolory odgrywają kluczową rolę w komunikacji wizualnej, wpływając na nasze emocje, skupienie i interpretację informacji. Odpowiednie użycie kolorów może przekształcić zwykły obrazek w potężne narzędzie komunikacyjne, w szczególności w grafikach i sketchnotkach. Oto kilka wskazówek, jak skutecznie wykorzystać kolory.

Zrozumienie Teorii Kolorów

Teoria kolorów to nauka o tym, jak postrzegamy i interpretujemy kolory. Istnieją trzy podstawowe kolory, zwane kolorami pierwotnymi: czerwony, niebieski i żółty. Kombinacje tych kolorów tworzą kolory wtórne: zielony, pomarańczowy i fioletowy. Dodatkowo, mamy kolory neutralne, takie jak biel, czerń i szarości.

Wybór Palety Kolorów

Paleta kolorów to zestaw kolorów, które są używane razem w projekcie. Dobrze dobrana paleta kolorów może pomóc w utrzymaniu spójności i harmonii w Twojej grafice. Możesz wybrać paletę monochromatyczną (jeden kolor w różnych odcieniach), analogowe (kolory obok siebie na kole kolorów) lub komplementarne (kolory, które się uzupełniają). 

 

Zastosowanie Kolorów

Kolory mogą być używane do podkreślenia ważnych elementów, grupowania powiązanych informacji lub prowadzenia oka odbiorcy przez grafikę. Na przykład, możesz użyć ciepłych kolorów (czerwieni, pomarańczowych) do zwrócenia uwagi na kluczowe punkty, a chłodnych kolorów (niebieskich, zielonych) do tła lub mniej ważnych elementów. Możesz też sterować emocjami poprzez pobudzenie lub uspokojenie odbiorcy.

 

Używanie Kolorów z Szacunkiem dla Sztuki

Pamiętaj o zasadach kompozycji i designu. Jaskrawe kolory mogą być zniechęcać do zapoznania się z grafiką, czy notatką, podczas gdy zbyt mało może sprawić, że Twoja grafika będzie nudna. Staraj się utrzymać równowagę i harmonię między różnymi elementami. Dobrą zasadą jest stosowanie 3 kolorów: czarnego, szarego (można stosować jasny i ciemny) i dowolnego koloru. 

 

Praktyka i Eksperymentowanie

Najlepszym sposobem na naukę jest szukanie inspiracji u innych - co działa, a co nie, jak reagują odbiorcy na daną kombinację kolorów u innych.

Później praktyka - wdrożenie tego u siebie i ponowna analiza.

Eksperymentuj z różnymi paletami kolorów, zastosowaniami i technikami. Obserwuj, jak różne kombinacje kolorów wpływają na Twoje projekty i ucz się na podstawie swoich doświadczeń.

Pamiętaj, że kolory są potężnym narzędziem komunikacji. Używaj ich mądrze i Twoje grafiki oraz sketchnotki staną się nie tylko przyjazne dla oka oraz skuteczne.